Egy zseni rejtélyes monogramja: M S
Képzeld el: adott egy zseniális művész a késő középkorból, akinek a képei egyszerűen lenyűgözőek, tele élettel, drámával és finom részletekkel. Olyan tehetség, aki simán ott van a korszak nagyjai között. De ki volt ő? A neve helyett csak két titokzatos betűt ismerünk: M S. Na de ki lehetett ez a rejtélyes alkotó? Tényleg magyar volt? Hol tanult, hol alkotott? Mi ihlette meg? Évtizedek, sőt, lassan évszázadok óta törik a fejüket a kutatók ezen a kérdésen. A jó hír, hogy a Szépművészeti mostani tárlata egy komoly kutatómunka eredményeként új fejezetet nyit ebben az izgalmas művészettörténeti „nyomozásban”. Olyannyira, hogy a kiállítás végére még egy elég konkrét tippet is kapunk arra, hogy ki lehetett valójában az MS monogram mögött!
Ahol a csodák találkoznak: Mit láthatsz a kiállításon?
A kiállítás csúcspontjai egyértelműen a selmecbányai Szent Katalin-templom egykori főoltárának festett táblaképei. Ezek a késő gótikus festészet igazi remekművei, amelyekről minden művészettörténet könyv megemlékezik. És most jön a szenzáció: ezt a hét fennmaradt, csodálatos táblaképet a történelem során most először sikerült egy helyen bemutatni! Gondolj bele, ezek a képek kalandos úton kerültek elő padlásokról, eldugott templomokból, kastélyokból (például a híres Vizitáció egy tópataki plébánia padlásáról került elő!), és most itt ragyognak együtt, teljes pompájukban. De ez még messze nem minden! A kutatóknak köszönhetően a tárlat rengeteg újonnan felfedezett, vagy eddig teljesen máshoz kötött festményt és rajzot is bemutat, amikről most kiderült: őket is nagy valószínűséggel MS mester, vagy a műhelye alkotta! Láthatod például a párizsi Louvre-ból érkezett, monogrammal ellátott rajzát (Zenélő szerelmespár), ami kulcsfontosságú volt a „nyomozásban”, hiszen itt biztosan a mester saját kezének nyomát látjuk. De előkerültek olyan rajzok is, amiket talán még pályakezdőként Nürnbergben készített, nem is akárki, Albrecht Dürer közelében – a kiállítás rámutat a két művész közötti kapcsolatra is. Sőt, egy eddig ismeretlen bécsi oltárképet (Paul Vinck és Anna Heckl epitáfiuma) is neki tulajdonítanak a kutatók, ami alapján úgy tűnik, MS mester egy ideig Bécsben is sikeres műhelyt működtetett.